الشباب في السنة النبوية المطهرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الحديث وعلومه بقسم الدراسات الإسلامية بکلية الآداب والعلوم الإنسانية ، جامعة طيبة - المدينة المنورة، المملکة العربية السعودية.

المستخلص

الشباب في السنة النبوية المطهرة
محمد بن سالم بن عبدالله الحارثي
أستاذ الحديث وعلومه بقسم الدراسات الإسلامية بکلية الآداب والعلوم الإنسانية ، جامعة طيبة - المدينة المنورة، المملکة العربية السعودية.
البريد الإلکتروني: mharthy@taibahu.edu.sa
الملخــــص :
يهدف هذا البحث إلى: بيان اهتمام السنة النبوية بالشباب، وأهمية الشباب في تنمية المجتمع، ودوره الفعال في بناء الأمة ونهضتها، مع بيان البيئة التي يجب توافرها لصناعة شباب واعٍ متميز، وانتهى البحث إلى عدّة نتائج أهمها: يجب الاهتمام بفئة الشباب رعاية وحفظاً وتنشئةً وحمايةً من کل فکر منحرف، وخُلقٍ ذميمٍ؛ فالشباب هم سواعد الأمة وبناة نهضتها.
 وسأتکلم في هذا البحث عن أهمية مرحلة الشباب ودورهم في بناء المجتمعات ونهضتها؛ ممثلاً لذلک بعدد من شباب أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم الذين ضربوا أروع الأمثلة في بناء أمجاد أمة الإسلام، وذلک من خلال المباحث التالية: 
المبحث الأول: التعريف بالشباب لغة واصطلاحاً، وبيان أهمية الشباب، وفيه مطلبان:
  المطلب الأول: الشَباب في اللغة والاصطلاح.
  المطلب الثاني: بيان أهمية الشباب.
المبحث الثاني: رعاية السنة النبوية المطهرة للشباب، وفيه مطلبان:
 المطلب الأول: حسن استغلال طاقات الشباب وتوجيهها.
 المطلب الثاني: مراعاة السنة لمرحلة الشباب العمرية، ومعالجتها أخطائها بالحکمة واللين.
المبحث الثالث: بيئات صناعة الشباب، وفيه أربعة مطالب: 
المطلب الأول: الأسرة.
المطلب الثاني: المسجد.
المطلب الثالث: الدوائر المحيطة.
المطلب الرابع: الإعلام.
المبحث الرابع: واجب الشباب المسلم تجاه المجتمع في السنة النبوية، وفيه ثلاثة مطالب:
المطلب الأول: الحفاظ على دين الإسلام والدفاع عن المقدسات الدينية والوطنية.
المطلب الثاني: حفظ العلم وتبليغه.
المطلب الثالث: عمارة الأرض والسعي في طلب الرزق. 
Youth in the Holy Sunnah
By: Mohammed Bin Salem Bin Abdallah Al- Harthi
Professor of Hadith and its Sciences
Department of Islamic Studies
Faculty of Arts and Humanities
Taibah University
Madinah, K.S.A.
Abstract
 
         This research demonstrates the interest dedicated to youth by the Holy Sunnah, the role of youth in the development of the society as well as their effective role in building up the nation and its renaissance. The research is also keen on handling the type of environment needed for having conscious and distinguished youth. The research has concluded with some important findings which draw attention to youth, how they should be brought up, cared for and protected from any aberrant ideology or reprehensible ethics because youth embody the forearms of the nation and the initiators of its renaissance. Hence, this research highlights the importance of the phase of youth and the role of youth in building up societies and their renaissance with specific reference to a sample of youth quoted from the history of the companions of the prophet (peace be upon him). Those youthful companions represent good examples for the glories they achieved for the Islamic nation. To sum up, the research contains four chapters. The first chapter defines youth as a concept of language and explains its importance. The chapter is divided into two parts; the first talks about youth as a concept of language while the second draws attention to the importance of youth. The second chapter demonstrates the deep concern of the Holy Sunnah for youth and it includes two parts; the first highlights the good use and direction of young people’s energies whereas the second part refers to tackling the mistakes committed with wisdom and flexibility. The third chapter displays the environment where youth are brought up and this chapter has four parts entitled as follows; the family, the mosque, the surrounding circles and mass media. The fourth chapter discusses the duty of the Muslim youth towards their society and it has three parts; the first stresses protecting the religion of Islam as well as the religious and national sanctities. The second part refers to preserving science and conveying it whereas the last part encourages youth to construct the earth and seek livelihood.

الكلمات الرئيسية