البنـاء الأخـلاقي للشبـاب في ضوء القرآن الکريم والسنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدعوة الإسلامية ، جامعة الأزهر ، القاهرة ، مصر

المستخلص

البناء الأخلاقي للشباب في ضوء القرآن الکريم والسنة
مختار محمد عبد الله علي
کلية الدعوة الإسلامية ، جامعة الأزهر ، القاهرة ، مصر
البريد الإلکتروني: Mukhtar.m@azhar.edu.eg
ملخص البحث:
يدور هذا البحث حول مفهوم البناء الأخلاقي للشباب في اللغة العربية، وذکرنا مدلول هذا المصطلح، وهو التشييد والبناء وغرس القيم الفاضلة في النفس البشرية عامة، وفي نفوس الشباب بصفة خاصة، ثم ذکرنا مفهوم البناء الأخلاقي في ضوء آيات الکتاب العزيز والتي تشتمل على تکرار الأمر بالتخلق بالخلق الحسن وعرض صور متنوعة في أسلوب الأمر والنهي والترغيب والترهيب والأسلوب القصصي، إلى غير ذلک من الأساليب القرآنية التي دعت إلى التخلق بالأخلاق الحسنة، وکذلک جاءت أحاديث النبي ﷺ تأمر الشباب بالتخلق بالخلق الحسن وتجسد صورة عملية واقعية في شخص رسول الله $والذي حينما سئلت السيدة عائشة عن خلقه ﷺ فقالت رضي الله عنها (کان خلقه القرآن).
وکذلک فإن الأساليب النبوية قد تنوعت في توجيه الشباب إلى التخلق بالخلق الحين ما بين أمر ونهي وترغيب وترهيب إما ترغيباً بجوار المصطفى يوم القيامة لمن حسن خلقه أو بقصور في الجنة أو برخاء في العيش الدنيوي والأخروي أو بما هو أعظم من ذلک وهو رضوان الله تعالى على العبد الذي يحسن خلقه ويدرک درجة الصائم القائم، وإما بالترهيب من سوء الخلق والتوعد بضياع الحسنات والثواب يوم القيامة لمن ساء خلقه، کما کان من أهم الأساليب النبوية للشباب : باب الوصايا حيث أوصى النبي الشباب بوصايا کثيرة ومتعددة ترسخ القيم في نفوسهم، وتعمل على تنشئتهم تنشئة إيمانية قوية.
الکلمات المفتاحية: البناء، الأخلاق، الشباب، القرآن، السنة.


 
The Ethical Structure of Youth in the Light
 of the Holy Qur'an and Sunnah
 
By: Mukhtar Mohammed Abdallah Ali
Faculty of Islamic Dawah in Cairo
Azhar University
 
Abstract
 The present research revolves around the concept of ethical structure of youth in Arabic language with reference to its significance as it emphasizes shaping, structuring and instilling virtuous values in the human self, in general, and youth in particular. Next, the research discusses this concept throughout the verses of the Holy Qur'an which have repeatedly referred to the command of acquiring good manners by means of displaying various instances of giving commands and interdictions, applying the approach of persuasion and intimidation, using the narrative style as well as other styles which support the acquisition of good manners. Likewise, the prophetic traditions of Muhammad peace be upon him have urged youth to acquire good manners having in mind the character of Prophet Muhammad peace be upon him as the embodiment of a real and practical example. When Lady Aisha (May Allah be pleased with her) was asked about the manners of Prophet Muhammad peace be upon him, she replied his character was the Noble Qur'an. Accordingly, the prophetic styles of directing youth towards acquiring good manners have been varied from giving command and interdictions to the approach of persuasion and intimidation; persuading the youth of accompanying Prophet Muhammad on the doomsday, having a palace in the heaven, living a luxurious life or even greater matters befall them as a result of such acquisition. Moreover, the worshipper may win Allah's pleasure and get the degree of a fasting man for the good manners he acquires. As for the intimidation, those who acquire bad manners would lose their good deeds and reward on the doomsday. Finally, the research has referred to one of the prophetic styles to be utilized by youth which is the style of recommendation as Prophet Muhammad peace be upon him has left behind numerous recommendations for youth to help them grow good values in themselves and bring them up in a faithful environment.
Keywords: structure, ethics, youth, the Holy Qur'an, Sunnah.
 

الكلمات الرئيسية