أداة التعريف (أل) واستخدامها من قبل الطلاب ضعاف السمع في جامعة الملک عبد العزيز في لغتهم المکتوبة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسـم اللغة العربية، کلية الآداب والعلوم الإنسانية جامعة الملک عبد العزيز، المملکة العربية السعودية

المستخلص

المخلــــص
تهدف هذه الدراسة إلى توصيف لغة الطلاب ضعاف السمع بجامعة الملک عبد العزيز، حيث رکزت هذه الدراسة على استخدام هذه الفئة من الطلاب لأداة التعريف (أل). جُمعت بيانات الدراسة من 14 طالبا من الطلاب المنتظمين في الجامعة، باتباع طريقتين: الأولى عن طريق اختبار کتابي، والثانية عن طريق إنشاء مجموعة تواصل على تطبيق WhatsApp. أظهرت نتائج الدراسة أن المشارکين في الدراسة يميلون بشکل کبير إلى التخلص من أداة التعريف (أل) وذلک بحذفها، ويمکن عزو هذا الحذف إلى اعتمادهم على قواعد لغتهم الأولى التي هي لغة الإشارة الخالية من أداة التعريف -کما ذکر ذلک أحد الخبراء بلغة الإشارة. ولذلک توصي الدراسة بأهمية مراجعة المناهج التعليمية للغة العربية وتطويرها لتناسب هذه الفئة من الطلاب، بحيث يتعلمونها لغة ثانية. إضافة إلى أهمية استحداث سنة تحضيرية في الجامعات تهدف لتقوية کفاءتهم اللغوية في اللغة العربية.
The Definite Article "al" and its Use by Hearing- Impaired Students of
King Abdul- Aziz University, in their written Language
 
By: Said Ali Said Al- Assla'
Department of Arabic Language
Faculty of Arts and Humanities
King Abdul- Aziz University
K.S.A.
 
Abstract
 
      The present research aims at describing the written language of hearing- impaired students through examining their use of the Arabic definite article “al”. The content of this research has been collected from 14 regular male students at King Abdul- Aziz University. The researcher followed two methods while collecting the material of this research: first, through a written test. Second, through creating a WhatsApp group for communication with the members of this group. One of the findings of this research is that the participants in this study do not intend to use the definite article "al", they drop it.  Such dropping could be attributed to their first language which is mainly their sign language- as stated by an expert of that sign language. Accordingly, the research recommends revising and developing the Arabic Language curriculum in order to be compatible with such group of students who learn it as a second language. In addition, there is should be a preparatory year along which the hearing- impaired students can improve their language skills.   

الكلمات الرئيسية