النزاهة الوظيفية وآليات تحقيقها في الفقه الإسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستــاذ الفقه المساعــد بقســم الشريعة الإسلامية کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بالقاهرة جامعة الأزهر الشريف والأستاذ المشارک بجامعة تبوک

المستخلص

الملخــــص
تناول البحث تعريف النزاهة، وکيفية تناول الفقهاء لها، ثم آليات تحقيقها من خلال توفير بيئة ينتشر فيها العدل ويحارب فيها الظلم، وکذلک توفير بيئة کريمة لموظف يتمتع فيها بکل حقوقه ليؤدي واجبه، ثم أسس اختيار الموظف أو العامل من خلال استعمال الأحق والأصلح، وأن يکون صاحب نصيحة لله ولرسوله ، ولرئيسه في العمل، صاحب نزاهة لا يطمع فيما ليس له، کذلک حسن السيرة والسلوک هو وأهل بيته، يمتلک الکفاءة اللازمة التي يحتاجها العمل، کذلک من خلال التربية والتنشئة على النزاهة، وکذلک من خلال حسن إدارة الموظفين، مع وجود نظام للرقابة الداخلية والخارجية تتحقق فيه المحاسبة، والمساءلة، والمکافأة، والمعاقبة، ثم محاربة الفساد من خلال منع الواسطة، والمحسوبية، والرشوة، والتربح، کذلک وضع وثيقة للسلوک الوظيفي.
ومن أهم نتائج البحث: تناول الفقهاء مصطلح النزاهة، طالبت الشريعة بإعطاء العاملين أجورًا مجزية تکفي حاجاتهم الأصلية، وتوفر متطلباتهم بل دعت لربط الأجور بمستوى الأسعار، مع ضرورة مراجعة الأجور کل عام. طبق المسلمون نظام الرقابة الخارجية، ونظام التفتيش، ونظام استطلاع رأي المراجعين، وکانوا يتحققون من شکاوى المتضررين، کما طبقوا سياسة الباب المفتوح، وألا يغلق باب مسؤول أمام الناس، دعت الشريعة إلى تکريم المجيدين من الموظفين بالتکريم المادي والمعنوي ، والزيادة في الأجر لمقابلة الزيادة في نفقات المعيشة، وتکريمهم بالحوافز المعنوية کما دعت الشريعة إلى تنمية مهارات الموظفين، وتوفير الرعاية الصحية لهم، کما دعت الشريعة إلى تفعيل مبدأ (لا أحد فوق المساءلة) وطبقوا مبدأ المصادرة أو المقاسمة في مال المسؤول، کما حاربت الشريعة التربح والاختلاس، والمحسوبية والواسطة، والاستفادة من المنصب بأي استفادة خلاف المسموح به شرعًا ونظامًا، وأنه ينبغي وضع مدونات للسلوک الوظيفي، وتخصيص مادة للنزاهة کمادة عامة يدرسها جميع الطلاب في الجامعات، وإنشاء هيئات وطنية لمکافحة الفساد.
Occupational Impartiality and the Mechanism
 of its achievement in Islamic Jurisprudence
By: Marzouk Fathy Eid Hussein
Department of Sharia
Faculty of Islamic and Arabic Studies for Men in Cairo
Azhar University
Abstract
    This research deals with the definition of impartiality, and how the jurists approached it. Then the mechanism of its achievement through providing a suitable environment in which justice prevails and oppression is rejected as well as providing a respectable environment for an employee in which he enjoys all his rights and as a result he would perform his duty. After that the research highlights the basics of selecting an employee or worker applying the rule of the most eligible and convenient. In addition, that employee should be able to advise his work mates for the sake of Allah, His messenger (peace b upon him) and his manager. Such candidate should be unbiased person who does not opt for anything that does not belong to him. Likewise, the candidate and his family should be well- known for their good conduct. Moreover, the candidate should be equipped with the necessary competence needed for work. For sure, the candidate should have acquired that competence and impartiality through his education and upbringing. There should be an internal and external discipline of advising which guarantees questioning, retribution and reward. Naturally, the candidate should be qualified for combating corruption by means of ceasing favoritism, nepotism, bribery, and profiteering, as well as establishing a document that keeps record of his performance. By the end of the research, the researcher has drawn attention to the most outstanding findings such as the fact that jurists have dealt with the term impartiality and the Islamic Sharia demands that workers have to be given satisfactory wages to cover their basic needs and requirements. Besides, those wages should be linked to price levels and they should be reviewed yearly. Muslims have applied disciplines of external advising, inspection, reviewers' polls and checking the complaints of the affected. They also applied the open- door policy. At the same time, none those in- charge would keep people locked out. The Islamic Sharia has called for appreciating the distinguished employees financially and morally. The Islamic Sharia also has called for developing the skills of employees professionally as well as providing them with health care. Finally, the Islamic Sharia believes that none is above the law and there should classes assigned for teaching impartiality to all university students as well as stablishing a national anti- corruption body. 

الكلمات الرئيسية