قراءة الحســـن البصري التي خالفت المتواتر في معاني القرآن للفرَّاء "جمع وتوثيق وتوجيه"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المشارک بقسم اللُّغة العربيَّة کليَّة الآداب - جامعة الطَّائف المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخــــــص:
تهدف هذه الدِّراسة إلى جمع قراءة الحسن البصري التي وافقت المتواتر في معاني الفرّاء وتوثيقها وتوجيهها، وقد بلغت ستًّا وسبعين قراءةً وافق الحسنُ السبعةَ أو بعضَهم في ثماني عشرة قراءة، کما وافقت قراءتُه السبعةَ والعشرة معًا في تسعة وأربعين موضعًا، ووافقت قراءتُه قراءةَ يعقوب وحدَه -  وهو من العشرة -  في تسعة مواضع. ومِمَّا وقف عليه البحثُ أنَّ الفرَّاء يفاضل بين القراءات، ويطلق عليها أحکامًا تقويميّة، وربما ذکر قراءة الحسن دون توجيه، وکان مِمَّا وجّه به قراءة الحسن -  سوى التّوجيه النحوي والصرفي -  الحملُ على المعنى أو التوجيه لاختلاف لغات العرب.
The Recitation of Al- Hassan Al- Basri that agrees
with the successive Interpretation of Al- Far'a
A Collection،Documentation and Orientation
 
By: Mohammed Bin Sawal Bin Ayesh Al- Rajhi Al- Baqmi
Department of Arabic Language
Taif University
Kingdom of Saudi Arabia
 
Abstract
 
 The present research aims at collecting the recitation of Al- Hassan Al- Basri that agrees with the successive interpretation of Al- Far'a. The research is also keen on documenting and orienting this recitation. The recitation included around seventy- six readings. Al- Hassan agrees with the seven or some of them in around eighteen readings. In addition، Al- Hassan's recitation agreed with the seven and the ten، together، in forty- nine reading places (instances). Moreover، Al-Basri's recitation agrees only with Yacoub's recitation – one of the ten- in nine places. The research has found out that Al- Far'a compares readings، gives evaluative rulings and he may have referred to Al- Hassan's recitation unintentionally. It is well- known that he recommended Al- Hassan's recitation- rather than the syntactic and morphological orientation- relying on meaning or orientation due to the differences in between the dialects of the Arab.

الكلمات الرئيسية