ظاهــرة التناص في شعــر عبدالله الوشمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

تخصص البلاغة والنقد - کلية العلوم والآداب جامعة القصيــم - المملکة العربية السعودية

المستخلص

      تناولت هذه الدراسة إحدى الظواهر الفنية في النقد الأدبي الحديث ذات الأثر البالغ في التشکيل الجمالي للخطاب الشعري عند الشاعر عبدالله الوشمي ألا وهي ظاهرة التناص؛ حيث استطاع الشاعر أن يعاود قراءة الماضي واستنطاق النصوص في ضوء الواقع المعاصر، وذلک للتعبير عن ما يدور بخلجات نفسه وهموم مجتمعه، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي الذي يبين مواضع التناص من خلال عرض النصوص المتناصة، وتحليلها وإظهار التناص الحاصل فيها وتأتي هذه الدراسة في تمهيد وعدة محاور عرض التمهيد مفهوم التناص لغة واصطلاحًا ثم تطرقت إلى مفهوم التناص عند النقاد العرب القدامى، والمعاصرين ثم تناولت مفهومه عند النقاد الغربيين، وأنواع التناص، واختلاف روى النقاد فيه ثم سلطت الدراسة الضوء على حياة الشاعر وأهم المؤثرات التي شکلت تکوينه الإبداعي، وتناول المحور الأول: التناص الديني حيث تناول التناص مع القرآن الکريم، والحديث النبوي الشريف، أما المحور الثاني: التناص التاريخي تناول بعض الشخصيات التاريخية وأفعالها وأقوالها أما المحور الثالث: التناص الأدبي حيث تناول شخصيات تراثية وبعض الشعراء وأنهيت الدراسة بخاتمة عرضت أبرز النتائج التي انتهت إلى أن الشاعر عبد الله الوشمي نوع من مصادره للتناص، وقد تمثل ذلک من خلال توظيفه للقرآن الکريم والحديث النبوي الشريف والأشعار والأمثال التي خرج بها في أغلب الأحيان من دلالاتها الموروثة إلى دلالات جديدة، وأصبح للنص الشعري عنده طاقة تأثيرية  في التعبير عن الواقع المعيش وقضايا مجتمعه.
Intertextual Analysis in the Poetry of Abdallah Al- Washmi
By: Asmaa Bint Saleh Bin Mutlaq Al-Amro
Majored in Rhetoric and Criticism
Literary Departments
Faculty of Sciences and Arts
Qassim University
Kingdom of Saudi Arabia
Abstract
        This research deals with an artistic phenomenon in modern literary criticism which has a great impact on the aesthetic formation of the poetic discourse of Abdullah Al-Washmi; a Saudi pot.  This phenomenon is known as intertextuality and it enabled the poet to re-read the past and extrapolate the texts in the light of the contemporary reality seeking to express what is going on within himself the concerns of his society. The study relied on the descriptive and analytical approaches to trace the places of intertextuality and display intertextual texts and analyze them showing how intertextuality takes place. This research includes a preface and some axes. The preface highlights the concept of intertextuality both linguistically and idiomatically, then it discusses the concept of intertextuality throughout the views of ancient and contemporary Arab critics. After that the research tackles the concept and its types according to the views of some Western critics and how far they differed around its definition. The first axis deals with religious intertextuality as it focuses on the Holy Qur’an and the noble Prophet’s Hadiths. As for the second axis, it is directed to historical intertextuality. It studies some historical figures, their actions and sayings. The third axis is dedicated to literary intertextuality since it sheds light upon selected figures and poets from our heritage. The research concludes with the most outstanding findings. For example, the poet Abdullah Al-Washmi relies on various sources of intertextuality, and this was tacitly represented through his use of the Holy Qur’an, the noble Hadiths, poems and proverbs through which the poet managed to introduce new meaning away from their inherited connotations. In this way the poetic text has attained an influential power that could express the present reality and the issues of its society.
Keywords: intertextuality, Al- Washmi, poetry, critics, poetic discourse.

الكلمات الرئيسية