مصطلح "لا نعلم أحدًا رواه إلا فلان" عند الإمام البزار في مسنده

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعـد، قسـم التفسير والحديث کلية الشريعة والدراسات الإسلامية جامعة الکويت

المستخلص

مصطلح "لا نعلم أحدًا رواه إلا فلان" عند الإمام البزار في مسنده
جاسمية محمد شمس الدين
قسم التفسير والحديث، کلية الشريعة والدراسات الإسلامية، جامعة الکويت.
البريد الإلکتروني: Dshams_aldeen@hotmail.com
ملخص البحث:
تناولت في هذا البحث مصطلح من المصطلحات الحديثية ألا وهو مصطلح "لم يروه إلا فلان"، والذي کان يعبر عنه البزار - رحمه الله - بقوله: (لا نعلم أحدًا رواه إلا فلان)، وهذا المصطلح يدل على تفرد الراوي، وقد استخدمه الإمام البزار في کتابه "المسند" کثيرًا. وذکرت مقصود الإمام البزار بهذا المصطلح من خلال دراسة بعض الروايات، وتبين لي أن هذا المصطلح له أکثر من دلالة عند الإمام البزار.ولمنهج المتبع هو المنهج الاستقرائي التحليلي حيث قمت بتحليل الأحاديث التي ذکرها فيها البزار في مسنده "لا نعلم أحدًا رواه إلا فلان" ومن ثم دراسة الروايات، ومعرفة ما إذا کانت لهذه الروايات متابعة أم لا. ومن ثم تبين لي منهج البزار في هذه العبارة "لا نعلم أحدًا رواه إلا فلان".
 وأبرز ما توصل إليه البحث من نتائج: 1- مسند البزار من الکتب المهمة في المکتبة الحديثية، لذا يجب الاهتمام بهذا الکتاب وعمل دراسات من قبل الباحثين لدراسة هذه المصطلحات لمعرفة منهج الإمام البزار في کتابه. 2- الإمام البزار يمتاز کتابه بالأفراد وقد يطلق الإمام البزار الحکم بالتفرد وبعد جمع طرق الحديث يتبين لنا: الحالة الأولي: وجود متابعة لکنها لم تصح. الحالة الثانية: عدم الوقوف على أي متابعة. الحالة الثالثة: وجود متابعة صحيحة. وعلى ذلک نفهم أن قول البزار (لا نعلم رواه إلا فلان) أي من وجه يصح. 3-عدم التسرع في مخالفة الأئمة بالاغترار بظاهر إسناد لرواية حکم عليها الأئمة بالتفرد.
 
The Concept of "We know nobody to narrate it rather than X"
in the Mussnad of Imam Al- Bazzar
 
By: Jassimia Moammed Shams Al- Deen
Department of Interpretation and Hadith
Faculty of Sharia and Islamic Studies
Kuwait University
 
Abstract
 In this research, the researcher has dealt with one of the concepts of Hadith which is “No one narrated it rather than X" as expressed by Imam Al-Bazzar (May Allah Have Mercy on him) saying (We know nobody to narrate it rather than X). This concept indicates the uniqueness of the narrator and Imam Al-Bazzar used it a lot in his book "Mussnad". The researcher referred to the meaning targeted by Imam Al- Bazzar by this concept through studying some of the narrations and it became clear that this concept has more than one meaning for Imam Al- Bazzar. The research applies the inductive and analytical approaches where the researcher analyzes the Hadith stated by Imam Al- Bazzar in his Mussnad and included the statement " We know nobody to narrate it rather than X". After that the researcher studied the narrations to see if they have tracking or not. Evidently, the approach of Al- Bazzar has become clear throughout this statement "We know nobody to narrate it rather than X". The most outstanding findings of the research are: 1- Musnad Al-Bazzar is one of the important books in the Hadith library so that researchers should focus more light on this book and perform studies to examine these concepts and understand the approach of Ima Al- BAzzar in his book. 2- Imam Al-Bazzar's book is remarkable for its uniqueness and Imam Al-Bazzar may recognize the provision as being unique and after gathering the chains of Hadith narrations it becomes clear that first, there is tracking but it is not truthful. The second case: lack of tracking. Whereas in the third case, there is truthful tracking. Accordingly, we understand that the statement of Al- Bazzar (We know nobody to narrate it rather than X) i.e. from a truthful perspective. 3- Not to be on a hurry when disagreeing with the imams and be deceived by the apparent transmission of a narration that the Imams thought of as unique.

الكلمات الرئيسية