تفسير آيات الأمر والنهي في سورة لقمان ودلالتها التربوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتور منتدب بکلية التربية الأساسية، قسم الدراسات الإسلامية، الهيئة العامة للتعليم التطبيقي دولة الکويت

المستخلص

تفسير آيات الأمر والنهي في سورة لقمان ودلالتها التربوية
نواف مزيد حسن السريحي
قسم الشريعة الإسلامية، کلية دار العلوم، جامعة المنيا، مصر.
البريد الإلکتروني: nawaf_.10@hotmail.com  
ملخـــص:
هدفت هذه الدراسة إلى تفسير آيات الأمر والنهي في سورة لقمان ودلالتها التربوية. والمنهج الذي اعتمد عليه البحث هو المنهج الاستنباطي الاستقرائي التحليلي، وتتضمن الخطة مقدمة وتمهيدا ومبحثين وخاتمة کالتالي: المقدمة: وفيها ما تتضمنه المقدمات من أسباب اختيار الموضوع وأهميته ومنهج البحث وخطته. تمهيد: بيان مفاهيم عنوان البحث. المبحث الأول: تفسير آيات الأمر في سورة لقمان ودلالتها التربوية. المبحث الثاني: تفسير آيات النهي في سورة لقمان ودلالتها التربوية. الخاتمة: وتحوي ما توصلت إليه الدراسة من نتائج للبحث. ومنها: اشتملت آيات الأمر والنهي في سورة لقمان على العديد من الدلالات التربوية ومنها: التأکيد بأن حب اللهو والأهواء والصد عن سبيل الله هي عادة متأصلة في نفوس أهل الزيغ والضلال في کل زمان ومکان، الوعيد الشديد لمن أعرض عن الحق والقرآن وعلى طاعة رب العالمين، السخرية بمنهج الحق وإفساد الناس ومناصرة أهل الباطل هو جرم کبير يستوجب الخسران والعذاب المهين، التعمد بمنع إيصال الحق للضالين عن الصراط المستقيم، هو الصد عن سبيل الله، لأن فيه استخفاف واستحقار لمنهج قويم انزله الله تعالى. إن الإقبال على الباطل والاستکبار عن الحق والإعراض عنه من نواقض الإيمان التي أجمع عليها أهل العلم. إن الاستکبار عن الحق من أعظم أسباب الانحراف عن الدين الحق، إذ يدفع المرء لإتباع الهوى والإصرار على الباطل، عنادا وإثباتا لغرور الذات دون مبالاة بالحجج والبراهين.
Interpreting the Verses of Command and Interdiction
 in Surat Luqman and their Pedagogical Significance
 
By: Nawaf Mazeed Hassan Al- Suraihi
Department of Islamic Sharia
Faculty of Dar Al- Oloum
Minia University
Abstract
 
      This research aims at interpreting the verses of command and interdiction as revealed in Surat Luqman in order to display their pedagogical significance. The research applies the deductive, inductive and analytical approaches along its course. The research also includes an introduction, a preamble, two chapters and a conclusion. The introduction discusses the purposes for selecting this topic, its importance, the general approach and its working plan. As for the preamble, it is designed to discuss the concepts of the title. Regarding the two chapters; the first one deals with the verses of command in Surat Luqman and their pedagogical significance while the second one focuses on the verses of interdiction and their pedagogical significance as well. Whereas the conclusion highlights the findings of the research for example, the verses of command and interdiction in Surat Luqman include many significant pedagogical ideals such as stressing the fact that pastime, vain desires and averting people from the way of Allah constitute deeply- rooted habits in the selves of those who have gone astray and deviated from the right path in every time and place. In addition, the verses include serious threatening of divine vengeance directed to those who turned away from the truth, the Holy Qur'an, obeying the Lord of the Worlds, ridiculing the approach of truth, corrupting people, supporting the people of falsehood which are considered serious offences that necessitate evident loss and disgraceful agony. Moreover, the intention to prevent the light of truth from reaching those who have gone astray from the right path, embodies the true meaning of averting people from the way of Allah as it belittles and disdains the righteous approach revealed by Almighty Allah. Turning to falsehood, acting haughtily towards the truth and turning away from it is taken as one of the acts that nullify faith, as agreed by the majority of Muslim scholars. Acting haughtily and turning away from the truth pave the way for deviation from the right path since man becomes obliged to follow his vain desires and falsehood indifferently relying on groundless arguments.
 

الكلمات الرئيسية