الخصائص الفنية في القصة القصيرة جدا دراسة لمجموعتي (قال کل شيء في الظلام، کحل عينيک صار خالاً) للکاتب السعودي فهد إبراهيم البکر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

تخصص البلاغة والنقد - کلية العلوم والآداب جامعة القصيــم - المملکة العربية السعودية

المستخلص

الخصائص الفنية في القصة القصيرة جدا دراسة لمجموعتي (قال کل شيء في الظلام، کحل عينيک صار خالاً) للکاتب السعودي فهد إبراهيم البکر
أسماء بنت صالح بن مطلق العمرو
تخصص البلاغة والنقد، الأقسام الأدبية، کلية العلوم والآداب، جامعة القصيم، المملکة العربية السعودية
البريد الإلکتروني:  Asmaomro@gmail.com
ملخص البحث
القصة القصيرة جدًا هي لون أدبي جديد لاقى شهرة، وانتشارًا کبيرًا بين أوساط الکتاب والمثقفين؛ وشهدت الساحة الأدبية السعودية، والعربية نموًا مضطردًا لهذ اللون ؛ لذا حاول النقاد  وضع الأسس الحاکمة لهذا الجنس الأدبي الجديد، و الذي نشأ  کنتاج للکثير من التغيرات الحادة التي أصابت العالم بسبب ذلک التسارع التکنولوجي المحموم على کافة الأصعدة سواء أکانت سياسية أو اقتصادية أو اجتماعية أو ثقافية؛ ومن ثم تبع ذلک بالضرورة تغير في أشکال التعبير الأدبي، والأدب بوجه عام أحد أهم المکونات التي أصابها هذا التغيير، وکانت القصة القصيرة جدًا أحد أبرز إفرازاته. لذا کانت هذه الدراسة للکشف عن الخصائص الفنية والجمالية في القصة السعودية القصيرة جدًا، ومصادرها التي انتزعت منها، وتسليط الضوء على تقنيات القصة القصيرة جدًا التي تفردت بها من ناحية استلهام التراث، الاقتصاد اللغوي/التکثيف والمفارقة
  وقد تم اختيار مجموعتي (قال کل شيء في الظلام، کحل عينيک صار خالاً ) للکاتب السعودي فهد إبراهيم البکر کعينة محدودة للبحث- لأنها تمثل المستوى الفني الناضج للقصة السعودية القصيرة جدًا، وفهم حدودها النوعية والفنية، وقد نجح الکاتب د. فهد البکر في استخدام أساليب بلاغية وأسلوبية في الکتابة کتکثيف الصور واللحظات، والإيجاز، والتلميح، والتناص، والسخرية، الکوميديا السوداء والتي تعد أحد المکونات البلاغية للصورة القصصية القصيرة جدًا بسبب طاقتها التعبيرية والإيحائية والرمزية،  کما برع الکاتب في اختيار عناوين قصصه، وانتقاء مفرداته إذ جاءت هذه العناوين رمزية وموحية.
 
The Technical Characteristics of the very Short Story,
a Study of the two Collections (He Said everything in Darkness
 & The Blackness of your Eyes has become a Beauty Spot)
by Fahd Ibrahim Al- Bakr; a Saudi Author
By: Asmaa Bint Saleh Bin Mutlaq Al- Amro
Majored in Rhetoric and Criticism
Literary Departments
College of Science and Arts
Qassim University
Kingdom of Saudi Arabia
E-mail: Asmaomro@gmail.com
Abstract
The very short story is a new literary genre that has become widely popular with the communities of writers and intellectuals. Lately, the Arabic and Saudi literary scene has experienced growing development of such genre and that is why the critics have tried to lay the governing principles of this new literary genre which appeared as a result of variable changes that came over the world in consequence of the rapid technological advancement in all respects be they political, economic, social or cultural. Hence, a new change, necessarily, took place in the literary expression. In general, literature is one of the constituents that have been affected by such change. The very short story was one of the most outstanding by- products of that change. Accordingly, this research is designed to highlight the technical and poetic characteristics of the Saudi very short story, its sources and its unique style of inspiration derived from the literary heritage and the economy of language / the paradox of intensification. The two collections, (He Said everything in Darkness and The Blackness of your Eyes has become a Beauty Spot) by the Saudi author Fahd Ibrahim Al- Bakr, have been selected as a study sample in this research because they embody the mature literary example of the Saudi very short story in its artistic and technical attire. The author Dr. Fahd Al- Bakr has succeeded in utilizing rhetorical and stylistic techniques of writing as an intensification of images, moments, brevity, allusion, intertextuality, irony and dark comedy which is one of the rhetorical constituents of the narrative form of the very short story because of its expressionistic, suggestive and symbolic capabilities. Moreover, the author excelled in selecting titles for his collections as well as selecting the items of vocabulary as seen in the symbolic and suggestive titles.
 

الكلمات الرئيسية