نِعْمَ وبِئْسَ عند الفرّاء

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ النحو والصرف المشارک کليّة اللغة العربيّة والدراسـات الاجتماعيّة جامعة القصيم - المملکة العربية السعوديـة

المستخلص

نِعْمَ وبِئْسَ عند الفرّاء
عليّ محمود أحمد محمد خير
أستاذ النحو والصرف المشارک کليّة اللغة العربيّة والدراسات الاجتماعيّة، جامعة القصيم المملکة العربية السعودية
البريد الإلکتروني:  dr.ali22@yahoo.com
الملخــــص:
عنوان هذا البحث " نعم وبئس عند الفرّاء "، وهو يناقش مقُولة تناقلها النحويّون، ونسبوها إلى الفرَّاء، وهي أنّه يقول باسميّة نِعْمَ وبِئْسَ لا بِفِعْليّـتـِهِما، وأثبتَ هذا البحث أنه لا يقول باسميتهما خلافاً للمشهور، وذلک بعد قراءة متأنّية لکتابِهِ "معاني القرآن" تبيّن فيها أنّ الفرّاء يُثبت لهما کلّ علامات الفِعل، ولخَّصتُ ذلک في خمسة أدِلّة هي: إِلْحاقُ تاء التأنيث بِهِما، واتصالُ الضمير بهما، وجُمُودهما ومعناهما، وقياسهما على أفعال أخرى، ورفْعهما فاعلاً بعدهما.
    وجاء إطار البحث في: مَدخل فيه مَسْـرَد للنحويّين الذين نسبوا القول بالاسميّة إلى الفرّاء، والآيات التي تحدث فيها الفرّاء عن نِعْمَ وبِئْسَ. والمبحث الأول وتضمّـن أهم الأسباب التي جعلت النحويّين ينسبون ذلک القول إلى الفرّاء. والمبحث الثاني وبَـيَّن أنّ الفراء لا يقول باسمية نعم وبئس خلافاً للمشهور. ثم خاتمة لخصت فيها أهم النتائج. 
 
 
"Yeah" and "Shame" for al-Farrā
By: Ali Mahmoud Ahmed Mohammed Kheir
Associate Professor of Syntax and Morphology
Faculty of Arabic Language and Social Studies
Qassim University
Saudi Arabia
E-mail: dr.ali22@yahoo.com
 
Abstract
 
       This research demonstrates the well-known statements "Yeah" and "Shame" as attributed to al-Farrā and the grammarians passed them down afterwards. The grammarians quoted al-Farrā saying that both "Yeah" and "Shame" are nominal phrases rather than verbal, but this research has found out that al-Farrā did not say so in contrast to what was known. On reading his book " The Meaning of The Holy Qur'an" carefully, it became clear that al-Farrā had attributed all signs of the verb to these statements. Accordingly, the research has introduced five clues on this hypothesis. First, they can be followed by the feminine 'ta'. Second, they can be connected to various pronouns. Third, they can be both solid and have meaning. Fourth, they can be controlled exactly like other verbs. Fifth, they influence the subject that follows them. This research includes an introduction, two chapters and a conclusion. The introduction gives a detailed account of the grammarians who attributed the nominal phrases to al-Farrā and the verses where al-Farrā discussed "Yeah" and "Shame". The first chapter highlights the most important reasons why the grammarians attributed such statements to al-Farrā. The second chapter refuted the former allegation of the nominal phrases and proved that al-Farrā believed that these statements are verbal. Finally, the conclusion sums up the findings of the research.

الكلمات الرئيسية