مَثــاراتُ الغَلَـــطِ ومُسَبـِّبــاتُ اللَّغَـــــطِ في الاستِدْلالِ عَلَى إِغْلاقِ المَساجِدِ لأَجْلِ کُورُونا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الفقه وأصوله بإدارة الدراسات الإسلامية في وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية بدولة الکويت

المستخلص

مَثـاراتُ الغَلَـطِ ومُسَبِّبــاتُ اللَّغَــــطِ في الاستِدْلالِ عَلَى إِغْلاقِ المَساجِدِ لأجْلِ کُورُونا
 محمد حسن علي الملا الجفيري
قسم الفقه وأصوله، کلية الشريعة، الجامعة الأردنية، الأردن
البريد الإلکتروني: al-jefiri@hotmail.com
ملخص البحث:
لا يخفى أن وباء کورونا نازلة لم يعهد في العالم مثلها من جهة خطر الوباء وسرعة انتشاره، وما ساهم فيه عصر سرعة الانتقال والعولمة من انتشاره انتشار النار في الهشيم. ولقد کان لهذه النازلة أبعادا دنيوية أثرت على الجانب السياسي والاقتصادي والاجتماعي، کما کان لها أبعادا دينية تمثلت في إغلاق المساجد والجوامع، ومنع الجمع والجماعات، وإيقاف العمرة، وتحديد الحجيج بأعداد قليلة ... إلخ.
وتجاه هذه النازلة وآثارها بزغت العديد من الجهود العلمية التي اعتنت بدراسة الجوانب الدينية وتمثلت في شکل فتاوى وبيانات، وبرامج وحلقات، ومشارکات في مختلف وسائل التواصل. وکانت من بين المسائل المشکلة على الذهن، والمؤلمة للنفس، مسألة إغلاق الساجد ومنع الجماعات.
وقد حاولت في هذا البحث النظر في الاستدلالات والأقيسة التي أوردها کلا الفريقين: المجيزين والمانعين، والوقوف على مکامن الصواب والخطأ فيها، بنظر أصولي تحليلي بحسب الوسع والطاقة.
تطرق البحث في بدايته للنظر في المقارنات والأقيسة التي أجراها کلا الفريقين کالمقارنة المانعين بين کُورونا والطاعونِ، ومقارنتهم بين المساجدِ والأسواقِ، وموازنتهم بين مَقْصِدي حفظِ الدِّينِ وحفظِ النَّفْسِ، ثم استخلص الباحث خلاصة من أبواب الأعذار في التخلف عن الجمع والجماعات، التي يوردها الفقهاء في مصنفاتهم، للنظر فيما يتعلق بالطاعونِ والأوبئةِ.
ثم جرى النظر في المبحث الثاني في الاستدلال بآية منع المساجد والوعيد فيها، وهل ينطبق على الآمر بإغلاقها لأجل کورونا کما زعم بعض المانعين؟ کما جرى النظر فيما ذکره بعضهم من کون فضل المساجد مانع من الأذى والعدوى! وکونها مواضع لتنزل الرحمات سببٌ لرفعِ المناعةِ! وفيه مناقشة لمسألة تتعلق بالتوکل، وهي : هَلْ تُجيزُ قُوَّةُ التَّوَکُّلِ تَقَحُّمَ المهالکِ والمُؤْذِياتِ؟ ومنه جرى إيراد مفهوم العدوى في النصوص الشرعية.
وفي المبحث الثالث جرى النظر في توجيه النقولات التي نقلت واقتبست وما فيها من إخراج عن السياق أو اجتزاء للعبارة ونحوه، کما جرى بيان الغفلة عن سياق حوادث تاريخية سابقة استدلا بها کلا الفريقين على رأيه.
ثم تأتي خاتمة البحث، وکان لابد من إفرادها وتطويلها حولَ المُجازفاتِ والمُجاوزاتِ لأدبِ الخلافِ! نظرا للتجاوز والتعنت في الرأي والطرح الذي نهجه بعضهم بقصد أو بغير قصد، والله من وراء القصد!
وبالله التوفيق ومنه السداد وإليه المصير. 
Faulty Apprehensions and Confusion Raisers in
Finding Inferences to Close Mosques because of Corona Virus
By: Mohammed Hassan Ali Al- mulla Al- Jefairy
Department of Jurisprudence and its Fundamentals
Faculty of Sharia
Jordanian university
Jordan
E-mail: al-jefiri@hotmail.com
Abstract
It is no longer secret that the epidemic of corona is unprecedented mishap which the world has never experienced before because of its danger as an epidemic and its rapid outbreak. This rapid outbreak is basically caused by the modern means of transportation and globalization which turns the disease into a wildfire. This calamity has its life effects that influenced the political, economic and social aspects. It has other life effects such as closing mosques and places of worship where congregational prayers are suspended as well as Umrah and limiting the numbers of pilgrims ..etc. Facing this calamity and its consequences, numerous scientific efforts have come to the ground. Those efforts were concerned with the religious affairs; legal opinions (fatwa), statements, programs and episodes as well as participations in various social media platforms. One of the issues that influenced the intellect and psyche was that of closing the mosques and preventing congregational prayers. The researcher tried hard, through this research, to trace the inferences and clues placed by both teams; those who were for and those who were against the closure to decide which was accurate and which were mistaken from a fundamentalist analytical perspective as far as possible. At the very beginning the research is dedicated to trace the comparisons and standardization performed by the two teams such as the comparison, performed by those who were against closing the mosques, between corona virus and the plague. They compared the mosques to the markets and observed the objectives of preserving religion and the self. The researcher deducted an epitome from the chapters of excuses for not attending congregational and Jomaa (Friday) prayers as inserted by the jurists in their classification. The main objective of this point is to issues related the plague and epidemics. As for the second chapter, it traces the inference emphasized by a verse of the Holy Qur'an to threaten those who prevent prayers in the mosques, but would that apply to the case of closing because of corona as claimed by those who were against the closure? In addition, the inference, placed by those who considered the closure a kind of grace that prevents harm or infection, has been examined. Moreover, other researchers considered mosques as places where mercy descends and that is enough reason for reopening. This view also discusses the matter of reliance; would the power of dependence prevent destruction and harm? Such stance has resulted in the concept of infection in the legitimate texts. The third chapter is dedicated to highlight the quotations and extracts which have been derived far away from the original texts. It has also traced neglected historical events that have been quoted earlier by both teams. Finally, the conclusion revolves around the hazard and trespass of the art of difference because of the reckless and obstinate views and attitudes advocated by some of the researchers whether intentionally or unintentionally.

الكلمات الرئيسية