الجوهر عند ليبنتز عرض ومقارنة بالفکر الإسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس العقيدة والفلسفة في کلية أصول الدين بجامعة الأزهر بأسيـوط والأستـاذ المساعد بقسم الشريعة والدراسات الإسلامية بجامعة الطائف

المستخلص

الجوهر عند ليبنتز-عرض ومقارنة بالفکر الإسلامي
صلاح سعد الدين أحمد عبد النبي
قسم العقيدة والفلسفة، کلية أصول الدين، جامعة الأزهر، بأسيوط، مصر.
البريد الإليکتروني: salahsaadeldin.48@azhar.edu.eg
ملخص البحث:
الجوهر في الفلسفة يعتبر الأساس الذى يشکل المادة الى ما هي عليه، بخلاف الأعراض التي تطرأ على الجسم، فنظرية الجوهر من أهم النظريات التي شغلت المفکرين عبر العصور وکان لکل مفکر نظرة تختلف عن غيره، ومن ثم فقد تعددت الآراء حول هذه النظرية. و نظرية الجوهر أو المونادا کما کان يطلق عليه ليبنتز، أو الجزء  الذي لا يتجزأ، لم تکن وليدة العصر الحديث، بل هي قديمة قدم التفکَير الفلسفي، فقد تناولها الفلاسفة على مر العصور؛ فعند فلاسفة اليونان ترجع فکرة الجوهر إلى أرسطو الذي ندين له بعدد ضخم من أفکارنا ومصطلحاتنا الفلسفية ، والجوهر عنده هو الماهية التي يقوم عليها وجود کائن فردي معين،  هذه الماهية تظل ثابتة وإن تغيرت کل الخصائص الخارجية التي تميز هذا الکائن من حجم وکيفيات وعلاقات، ودارت مناقشات عديدة حول فکرة الجوهر الأرسطية في القرنين السابع عشر والثامن عشر، ووقف منها الفلاسفة بين مؤيد ومعارض، أصر التجريبيون على رفضها، وحاولوا أن يتجاهلوها؛ فهيوم مثلاً يقول إنها وهم، وأن الجوهر ليس إلا مجموع صفات، ودافع عنها المدرسيون لأنها کانت تمثل نقطة أساسية في مذهبهم الفلسفي، وعارضها العقليون مثل ديکارت واسبينيوزا، ولکنهم تمثلوها في صورة أخرى  معدلة فبينما يقول ديکارت بجوهرين مخلوقين هما الفکر والامتداد، إلى جانب الجوهر المطلق أو الله، يقول اسبنيوزا بجوهر واحد لا متناه يمکن أن نسميه الله أو الطبيعة.
أما عن ليبنتز وهو موضوع البحث والدراسة فقد نحي منحى آخر واحتفظ بفکرة الجوهر، بل جعل منها محور فلسفته، وجمع فيها بين عناصر قديمة من التراث الفلسفي إلى جانب أفکاره الخاصة، بحيث انتهي بها إلى تصور أصيل وجديد، واختار لها اصطلاحاً جديداً سماه المونادا وسوف يتضح خلال عرضنا لهذا البحث، أما عن الجوهر في الفکر الإسلامي  فتعتبر فکرة الجوهر الفرد أو فکرة الجزء الذي لا يتجزأ أساس المشکلات الطبيعية والإلهية عند مفکري الإسلام، فقد کانت الغاية من الحديث في الجوهر الفرد هو إثبات أزلية الله وقدمه، وتأکيد حدوث العالم ويعرف المتکلمون الجوهر بأنه  الموجود القائم بنفسه المتحيّز بذاته، ومعنى قائم بذاته  أنه يصحّ وجوده في غير محلّ يقوم به. وبهذه القيود يخالف الأعراض، وهي التي لا يصحّ وجودها إلا قائمة في محلّ لأنه لا تحيّز لها إلا أن يکون تابعاً لتحيّز المحلّ الذي تقوم فيه، وليس وجودها في نفسها إلا نفس وجودها في المحل الذي تقوم فيه، وبهذا يظهر أوجه الاتفاق والاختلاف بين ليبنتز ومفکري الإسلام.
 
The Essence for Leibniz
An Exposition and Comparison with Islamic Thought
 
By:  Salah Saad El-Deen Ahmed Abdel-Nabi
Department of Creed and Philosophy
Faculty of Osoul El-Deen in Assiut
Azhar University
E-mail: salahsaadeldin.48@azhar.edu.eg
Abstract
       In philosophy،  the essence is considered the source that constitutes the core of its matter،  let alone the indications that come over the body. The theory of the essence is one of the important theories that occupied the thinkers through ages. Every thinker has a unique viewpoint،  hence various views on the theory appeared as a result. The theory of essence or monads; the indivisible part as identified by Leibniz،  was not pertinent to the modern age but as old as the philosophical thinking. Philosophers have handled it along ages. For the Greek philosophers،  the idea of essence goes back to Aristotle to whom we are indebted for the large number of ideas and philosophical terms he bestowed upon humanity. For Aristotle،  the essence is the entity upon which a certain individual relies. That entity remains constant even if all the outer properties that distinguish the volume and relationships of this individual change. A lot of discussions around this Aristotelian idea of the essence took place in the seventeenth and eighteenth centuries. Philosophers split into two divisions towards the idea of essence; one supported the idea and the other rejected it. The experimentalists rejected the idea and tried to ignore it. Hume for example said it was illusion because the essence is a collection of attributes. The scholars defended the idea because it represented a basic point in their philosophical ideology. The rationalists such as Descartes and Spinoza rejected the idea of the essence،  but they reproduced it in another modified image. While Descartes believed in two created essences; thinking and extension in addition to the absolute essence or Allah،  Spinoza believed in an infinite essence that could be called Allah or nature. As for Leibniz،  the topic of this research،  he followed a different terrain where he observed the idea of essence and turned it into the axis of his philosophy. In his idea of the essence،  Leibniz collected ancient elements from the philosophical heritage besides his own ideas which led him to a new and original conception. He termed it as the monads which is handled in detail in this research. Concerning essence in the Islamic thought; the idea of the essence of the individual or the idea of the integral part is considered the basis of all natural and divine issues for the Muslim thinkers. The end of talking about the essence of the individual was to prove the eternity and preexistence of Allah،  and the existence of the world.
 

الكلمات الرئيسية