الملخص: يهدف هذا البحث إلى استقراء تمثلاتالشهادة في ديوان (عبير الشهداء) للشاعر سعيد يعقوب، من خلال الوقوف على انعکاس حالات الصور الشعورية واللاشعورية في النص الشعري، سواء أکانت هذه الصور قد کشفت عما فيها من معان وأفکار عن حقيقة الشهادة أو مجازها، وما يکتنفها من آلام وآمال ودماء وقتل وتضحية، بشکل موضوعي واقعي، من خلال الدراسة الوصفية التحليلية، في إطار المتخيل والمرجعية لدى المتکلم والمتلقي. Representations of Martyrdom in the Poetry of Said Yacoub's Volume of Poetry “Abeer Al-Shuhada”; a Model By: Abdullah Omar Al-Khateeb
Assistant Professor of Modern Arabic Literature
Department of Arabic Language and Literature
Faculty of Arts and Humanities
The World Islamic Sciences and Education University
Email: Abdullahk76@hotmail.com Abstract
The basic purpose of this research is to induce the representations of martyrdom in Said Yacoub's volume of poetry entitled “Abeer Al-Shuhada” (Fragrance of the Martyrs) through examining the reflections of conscious and unconscious images in the poetic text whether those images have revealed their implicit meaning and ideas about the metaphor or truth of martyrdom. Those images also tell about the pains, hopes, blood, murder and sacrifice inflicted on martyrdom objectively and realistically through a descriptive analytical study. The study also runs in a context of visualization and reference as per the speaker and the recipient.
عمر الخطيب, عبد الله. (2020). تمثلات الشهادة في شعر سعيد يعقوب ديوان عبير الشهداء نموذجاً. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 38(1), 1659-1694. doi: 10.21608/bfsa.2020.109062
MLA
عبد الله عمر الخطيب. "تمثلات الشهادة في شعر سعيد يعقوب ديوان عبير الشهداء نموذجاً", الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 38, 1, 2020, 1659-1694. doi: 10.21608/bfsa.2020.109062
HARVARD
عمر الخطيب, عبد الله. (2020). 'تمثلات الشهادة في شعر سعيد يعقوب ديوان عبير الشهداء نموذجاً', الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 38(1), pp. 1659-1694. doi: 10.21608/bfsa.2020.109062
VANCOUVER
عمر الخطيب, عبد الله. تمثلات الشهادة في شعر سعيد يعقوب ديوان عبير الشهداء نموذجاً. الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية, 2020; 38(1): 1659-1694. doi: 10.21608/bfsa.2020.109062