القـراءات (أنواعها، والضوابط العلمية للحکم عليها)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التفسير وعلوم القرآن بکلية أصول الدين جامعة الأزهر بالقاهرة

المستخلص

الملخــــــــص
تحدثت الدراسة عن مفهوم القراءات في اللغة والاصطلاح، وتطرقت إلى ذکر أنواع القراءات، والتأصيل التاريخي لها، وبداية ظهورها، ومنزلتها بين سائر العلوم، وکيفية الحکم على القراءات، وبيان أنواعها، والمقبول من المردود، ولتسهيل الاستفادة من الدراسة قسمت البحث إلى مقدمة وتضمنت أسباب الاختيار، والخطة، وتمهيد واحتوى على مطلبين الأول بعنوان تعريف القراءات لغة واصطلاحا، والثاني فوائد اختلاف القراءات، وأربعة مباحث الأول وعنوانه ضوابط القراءة الصحيحة، والثاني عنوانه أنواع القراءات من حيث الصحة والسند ومراتبها، والثالث وعنوانه التأصيل التاريخي للحکم على القراءات وأهميته، وقسمته إلى مطلبين الأول: التأصيل التاريخي للحکم على القراءات، والثاني أهمية الحکم على القراءات والمبحث الرابع عنوانه الضوابط العلمية للحکم على القراءات وقسمته إلى مطلبين الأول : الحکم على القراءة عن طريق مصادرها . والثاني: الحکم على القراءة من خلال دراستها من الکتب التي اهتمت بها وختمت الدراسة بأهم النتائج التي توصلت إليها والتوصيات ومصادر ومراجع البحث .
الکلمات المفتاحية: القراءات، فوائد ضوابط أنواع القراءات، التأصيل التاريخي أهمية الحکم، الضوابط العلمية الحکم على القراءة عن طريق مصادرها ، الحکم على القراءة من خلال دراستها

Modes of Reciting the Holy Qur’an- their Types
and the correlated scientific Provisions
By: Fady Mahmoud Mohammed Al-Refaey
Assistant Professor of Inteprpretation and Qur’anic Sciences
Faculty of Osoul Al-deen in Cairo
Azhar University
e.mail: FadiAl-Rifai.2011@azhar.edu.eg
Abstract
This research focuses light upon the term “mode of recitation” from two perspectives; language and terminology. It also displays the modes of recitation, their historical roots, their initiation, their ranking among all sciences, how to evaluate these modes and differentiate the accredited from the disaccredited. The research includes an introduction which highlights the reasons for choosing this topic and the research plan. Next, there is a preamble that revolves around two requirements; the first entitled ‘Defining Modes of reciting the Holy Qur’an linguistically and as a term’ whereas the second requirement refers to the benefits of having different modes of recitation. Then there are four chapters; the first is entitled ‘The Provisions of a correct Recitation”. The second chapter handles the modes of reciting the Holy Qur’an in terms of accuracy, transmission and ranking. Regarding the third chapter, it traces the historical roots of evaluating the modes of recitation and their importance. The researcher has divided this chapter into two requirements which expose the historical roots and show their importance respectively. The fourth chapter, entitled ‘The scientific Provisions correlated to the Modes of reciting the Holy Qur’an’, includes two requirements; the first deals with evaluating the mode of recitation in accordance with its resources while the second evaluates the mode throughout the correlated books. Finally, the research concludes with the most important findings and recommendations followed by a list of references and resources.
Key words: modes of reciting the Holy Qur’an, provisions, the historical roots, the importance of evaluation, the scientific provisions, evaluating the mode of recitation.

الكلمات الرئيسية