القراءات التي أجمع عليها الأئمة: نافع المدني وعاصم وحمزة والکسائي الکوفيون (حصن) دراسة دلالية سياقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستــاذ المساعــد في قسم اللغة العربية والدراسات الاجتماعية في جامعة القصيم المملکة العربية السعودية

المستخلص

القراءات التي أجمع عليها الأئمة: نافع المدني وعاصم وحمزة والکسائي الکوفيون (حصن)
 دراسة دلالية سياقية
فهد بن علي السديس
قسم اللغة العربية وآدابها، کلية اللغة العربية والدراسات الاجتماعية، جامعة القصيم، المملکة العربية السعودية.
البريد الإلکتروني:  Abo.ali3@hotmail.com
الملخـــص:
يتناول هذا البحث القراءات التي أجمع الأئمة: (نافع المدني وعاصم وحمزة والکسائي) على القراءة بها - دون أن يشارکهم أحد من باقي القراء السبعة - في فرش الحروف، وبيان آثار تلک القراءات في اتساع المعنى الدلالي وتنوعه، والإضافات التي تبرزها وتدل عليها، والمعاني المفيدة والأبعاد الجديدة التي تستفاد من دراسة وفهم تلک القراءات. وقد أشار الإمام الشاطبي لاجتماع هؤلاء القراء في القراءة بالرمز (حصن) حيث قال:..وَحِصْنٌ عَنِ الْکُوفِي وَنَافِعِهِمْ عَلَا. وفي هذا الرمز دلالة قوية تشير إلى أن اجتماع هؤلاء القراء على قراءة فإن ذلک يکون بمثابة الحصن الذي يحرز ويصون تلک القراءة من طعن الطاعن وتقوُّلِ القائل؛ لأنها باجتماع هؤلاء الأئمة على القراءة بها ضاربة بجذورها في عمق الصحة والفصاحة.
وهذه الدراسة محاولة جادة للغوص في الأسرار الدلالية لهذا الاجتماع، وبيان ما تنطوي عليه هذه القراءات من بديع المعاني، ومن أثر على سياق الآي. ويرى الباحث أن اجتماع هؤلاء القراء ودراسة آثاره الدلالية، وتأثيره في اتساع المعنى وتنوعه لهو جدير بالدرس؛ لما في ذلک من عظيم الفائدة دلاليا ولغويا إذ أنه يمثل صورة من صور الإشعاع العلمي للقراءات التي کانت وما تزال حرية بالدرس. ويهدف البحث إلى تسليط الضوء على المعاني الدلالية المستنبطة من تلک القراءات التي أجمع عليها القراء المرموز لهم بـ(حصن) في سائر القرآن، وبيان آثارها في تکثير المعاني وتنوعها وتغايرها. 
The Modes of reciting the Holy Qur'an as agreed by Imams Nafea' Al- Madani and the Kufis; Assem, Hamzah and Al- Kassa'e (Hessen)
A Contextual and Semantic Study
 
By:  Fahd Bin Ali Al- Sedais
Department of Arabic Language and Literature
Faculty of Arabic Language and Social Studies
Qassim University
Kingdom of Saudi Arabia
E-mail: Abo.ali3@hotmail.com
 
Abstract
This research highlights the modes of reciting the Holy Qur'an as agreed by Imams (Nafea', Assem, Hamzah and Al- Kassa'e), rather than being shared by anyone of the other seven reciters of the Holy Qur'an in terms of the affix inflection and displaying the impact of those modes of reciting on the semantic meaning and its variation, the additions highlighted and stressed, the helpful meanings, the new dimensions benefited from this study and understanding those modes. Imam Shatibi has referred to the agreement of those reciters of the Holy Qur'an in short as signaled (Hessen) as he said… and Hessen about Al- Kufi and their Nafea' gets promoted.  Such symbol is powerfully significant as it refers to the agreement of those reciters on a single mode of reciting which is considered a kind of protection that preserves and keeps this mode of recitation safe from piercing attacks or groundless criticism because those Imams agreed upon this deeply- rooted mode of recitation. Hence, this research is a serious attempt on discovering the significant secrets of such consensus and exploring the implied figurative meanings of this mode of recitation as well as its impact upon the context of the verses. According to the researcher's viewpoint, this topic is worthwhile studying due to the great sematic and linguistic values since it embodies a kind of academic illumination on the modes of recitation which deserve great attention and serious study. In conclusion, the research at hand aims at drawing attention to the semantic meanings inducted from those modes of reciting the Holy Qur'an on which the reciters signalized as (Hessen) agreed to apply on the whole Qur'an as well as highlighting their impact on the resultant multiple, various and diverse meanings.

الكلمات الرئيسية